Je bekijkt nu Spaarzin

Spaarzin

Spaarzin van kinderen: de commercie maakt er handig gebruik van.

Heemkring Heel | Door Wim Coolen
20 juli 2024

Verzamelen

Bijna alle kinderen kennen vlagen van spaarwoede. Sparen hoort bij kinderen, het geeft ze volgens pedagogen een gevoel van controle over de wereld. Ook is het een goede oefening in het stellen van doelen: proberen een verzameling compleet te krijgen.

In mijn jonge jaren heb ik tal van verzamelingen aangelegd. De plaatjes die onder de wikkel van Jacques-chocolade zaten, postzegels en natuurlijk ook: sigarenbandjes.

Roken

Het was de tijd van de tevreden roker. Sigaret voor de jongere roker, shag met vloei voor de werkman en de pijp voor de oudjes. Voor de man in de rijpere jaren waren er sigaren. Die had je in tal van soorten. Zo was er de wilde havana, de corona en bolknak. Als zo’n sigaar aangestoken werd, dan vulde de ruimte zich met een grijze sluier die als een mist over iedereen neerdaalde

Sigarenbandjes

Als kind werd je deelgenoot van het adembenemende ritueel want om de sigaar zat een begerenswaardig bandje. Daarop stond de merknaam van de fabrikant. Om zich te onderscheiden, en om de spaarzin van de jeugd aan te moedigen, waren die sigarenbandjes vaak prachtig vormgegeven.
Historische figuren zoals Velasques, Elisabeth Bas en Schimmelpenninck; vulden mijn verzamelalbum.

Sigarenbandje

“Proemen”

Opa had in mijn jonge jaren altijd een sigaar op zak. Die werd niet altijd gebruikt om te roken. Als hij met de kleinkinderen, door het “veldj” ging wandelen, dan werd eerst een stuk van de sigaar afgescheurd. Dat stopte hij in zijn mond en kauwde daar de rest van de wandeling op. Zo maakte hij van een sigaar zijn eigen “proemtebak”.

Verkade

De eerste commerciële verzamelrage in Nederland was van Verkade. In 1903 bracht die firma natuurboeken op de markt met teksten van beroemde natuuronderzoeker Jac. P. Thijsse. In het boek ontbraken de illustraties. Die zaten in de verpakkingen van Verkade. Hoe meer beschuit, koek en chocolade je kocht des te sneller had je het boek gevuld. Het was destijds een slimme marketingtruc die inspeelde op het natuurlijke verzamelinstinct van kinderen.

Spaarzin

Supermarkten spelen daar nog steeds handig op in. Tijdens het afgelopen EK werd driftig gespaard voor de fotokaarten met de spelers van Oranje. Ben benieuwd waarmee de “Supers” tijdens de komende Olympische spelen de spaarzin van de jeugd aanwakkeren.

error: Content is beschermd.